accumulation point compatibility condition

1998 03 04

ORDLISTA

till kursen

Teori för differentialekvationer

English | svenska | Esperanto | français engelska | sveda | espéranto | French angla | suédois | Esperanto | franska anglais | Swedish | esperanto | franca

A

accumulation point | hopningspunkt (r) | akumuliĝa punkto | point (m) d’accumulation adjoint operator | adjungerad operator (r) | adjunkta operatoro | opérateur (m) adjoint affine function, mapping | affin funktion (r), avbildning (r) | afina funkcio, bildigo | fonction ( f ), application ( f ) affine affine space | affint rum | afina spaco | espace (m) affine almost everywhere | nästan överallt | preskaŭ ĉie | presque partout analysis (1) (matematisk) | analys | analitiko | analyse ( f ) analysis (2) (allmän, kemisk etc.) | analys | analizo | analyse ( f ) analytic function | analytisk funktion (r) | analitika funkcio | fonction ( f ) analytique approximate solution | approximativ lösning (r) | proksimuma solvo | solution ( f ) approximative arbitrary | godtycklig | ajna | arbitraire autonomous system | autonomt system (n) | aŭtonoma sistemo | système (m) autonome axis (pl. axes) | axel (r) | akso | axe (m)

B

backward difference quotient | bakstegs differenskvot (r) | retropaŝa diferenca kvociento ball | klot (n) | globo | boule ( f ) Banach space | Banachrum (n) | banaĥa spaco | espace (m) de Banach barrier function | barriärfunktion (r) | bariera funkcio | fonction barrière ( f ) base (pl. bases) | bas (r) (grund) | bazo | base ( f ) basis (pl. bases) | bas (i ett vektorrum) | bazo | base

( f )

biharmonic function | biharmonisk funktion (r) | biharmona funkcio | fonction ( f ) biharmonique blow-up | explosion (r) | eksplodo | bound | begränsning (r) | baro | majorant(e), minorant(e) boundary | rand (r) | rando | frontière ( f ), bord

(m)

boundary value | randvärde (n) | ĉeranda valoro | valeur ( f ) au bord boundary-value problem | rand(värdes)problem (n) | randvalora problemo | problème (m) au bord bounded set | begränsad mängd (r) | barita aro | ensemble borné

C

canonical form | kanonisk form (r) | kanona formo | forme ( f ) canonique Cauchy data | Cauchydata | koŝiaj datumoj | données de Cauchy Cauchy problem | Cauchyproblem | koŝia problemo | problème (m) de Cauchy caustic | brännlinje | kaŭstiko | caustique (m) the chain rule | kedjeregeln (r) | la ĉena regulo |

Ø

characteristic strip | karaktäristiskt band (n) | karakteriza rubando | characteristic surface | karaktäristisk yta (r) | karakteriza surfaco | surface ( f ) caractéristique chord | korda (r) | ŝnuro | corde ( f ) closed set | sluten mängd (r) | fermita aro | ensemble fermé, fermé (m) closure | slutet hölje (n) | fermitaĵo | adhérence ( f ) closure operator | höljesoperator (r) | tega operatoro | application ( f ) enveloppante codomain | målmängd (r) | celaro | ensemble (m) d’arrivée column | kolonn (r), spalt (r) | vertikalo, kolumno | colonne ( f ) column space of a matrix | en matris’ kolonnrum (n) | vertikaleva^{∗} spaco, kolumna spaco de matrico | compact | kompakt | kompakta | compact, compacte compatibility condition | kompatibilitetsvillkor (n) | akordig(eblec)aj kondiĉoj complete field

complete | fullständig | kompleta | complet, complète complex | komplex | kompleksa | complexe composition | sammansättning (r) | kunligo, kunligaĵo | composition ( f ) concave | konkav | konkava | concave cone | kon (r) | konuso | cône (m) conjugate number | konjugerat tal (n) | konjugaĵo | nombre conjugué conjugation | konjugering | konjugo | conjugaison connected | sammanhängande | koneksa | connexe constraint | bivillkor (n) | restrikto | contrainte ( f ) continuous | kontinuerlig | kontinua | continu, continue converge | konvergera | konverĝi | converger convex | konvex | konveksa | convexe convex hull | konvext hölje | konveksa tegaĵo | enveloppe ( f ) convexe convolution (operation) | faltning (r) | kunfaldo | convolution ( f ) convolution (resultat av operation) | faltningsprodukt (r), faltning (r) | kunfaldaĵo | produit (m) de convolution ( f ) [ryska: cbëptka (svërtka); finska: konvoluutio; polska: splot (äldre term konwolucja); lettiska: funkciju kompozīcija] coset | sidoklass | kunaro | Ø cutoff function | avskärningsfunktion (r) | tranĉa funkcio |

D

decreasing function | avtagande funktion | malkreskanta funkcio | fonction décroissante denominator | nämnare (r) | denominatoro, nomanto | dénominateur (m) dependent | beroende | dependa | dépendant(e) difference | skillnad (r), differens (r) | diferenco | difference ( f ) difference quotient | differenskvot | diferenca kvociento | differential | differential (r) | diferencialo | différentielle ( f ) differential equation | differentialekvation (r) | diferenciala ekvacio | équation ( f ) différentielle differential form | differentialform (r) | diferenciala formo | forme ( f ) différentielle ( f ) dimension | dimension | dimensio | dimension ( f ) Dirac measure | Diracmått | diraka mezuro | mesure ( f ) de Dirac distribution (1) | fördelning (r) | distribuo | distribution ( f ) distribution (2) | distribution (r) | distribucio | distribution ( f ) divergence | divergens (r) | diverĝenco | divergence ( f ) domain (1) | definitionsmängd (r) | argumentaro | ensemble (m) de définition ( f ) domain (2) | område (n) | regiono | ouvert (m) connexe domain of dependence | beroendeområde (n) | regiono de dependo

E

edge | kant (r) | eĝo | arête ( f )

eigenspace | egenrum (n) | ejgena spaco | sousespace (m) propre eigenvalue | egenvärde | ejgeno | valeur ( f ) propre eigenvector | egenvektor | ejgena vektoro | vecteur (m) propre element | element (n) | elemento, ero | élément

(m)

elliptic | elliptisk | elipsa | elliptique

the empty set (Ø, { }) | den tomma mängden (r) | la malplena aro | l’ensemble (m) vide energy | energi (r) | energio | énergie ( f ) endpoint of an interval | ändpunkt till ett intervall | fino de intervalo | extrémité ( f ) d’un intervalle (m) entire function | hel funktion (r) | entjera funkcio | fonction ( f ) entière envelope | envelopp (r) | envelopo | enveloppe ( f ) epigraph | epigraf (r) | epigrafo | épigraphe (m)(!) equilateral | liksidig | egallatera | équilatéral(e) the extended real line (R ∪ {−∞, +∞} = [−∞, +∞]) | den utvidgade reella axeln (r) | la reela rekto finizita | la droite numérique achevée extension | utvidgning (r) | vastigo, vastigaĵo | prolongement (m) extremal point | extremalpunkt (r) | ekstrema punkto | point (m) extrémal extreme point | extremalpunkt (r) | ekstrema punkto | point (m) extrémal even | jämn | para | pair(e) eventually | slutligen | finfine | définitivement

F

face | sidoyta (r) | edro, faco | face ( f ) field | kropp (r) | korpo | corps (m) finite set least square approximation

finite set | ändlig mängd | finia aro | ensemble fini first-order system | system av första ordningen | unuaorda sistemo | système (m) d’ordre un focus | fokus (n), brännpunkt (m) | fokuso | foyer

(m)

Fourier analysis | Fourieranalys | Fourier-a analitiko | analyse ( f ) de Fourier fundamental solution | fundamentallösning (r) | fundamenta solvo | solution ( f ) fondamentale

G

graph | graf (r) | grafo | graphe (m) greatest lower bound | infimum (n) | infimo | borne inférieure

H

Hadamard’s method of descent | Hadamards nedstigningsmetod | la metodo de malsupreniro de Hadamard | la méthode de descente d’Hadamard half-line | halvlinje (r) | duonrekto | demi-droite

( f )

half-space | halvrum (n) | duonspaco | demi-espace

(m)

harmonic analysis | harmonisk analys (r) | harmona analitiko | analyse ( f ) harmonique harmonic function | harmonisk funktion (r) | harmona funkcio | fonction ( f ) harmonique the heat equation | värmeledningsekvationen | la varmkonduka ekvacio | l’équation ( f ) de la chaleur Hilbert space | Hilbertrum | hilberta spaco | espace (m) de Hilbert Holmgren’s uniqueness theorem | Holmgrens entydighetssats | la unikeca teoremo de Holmgren | le théorème d’unicité de Holmgren homogeneous | homogen | homogena | homogène hull | hölje (n) | tegaĵo | enveloppe ( f ) hyperbolic | hyperbolisk | hiperbola | hyperbolique hyperplane | hyperplan (n) | hiperebeno | hyperplan (m)

I

iff | omm | sse | ssi ill-posed problem | illa ställt problem | malbone starigita problemo | problème mal posé image | bild (r) | bildo, bildaro | image ( f ) implicit definition | implicit definition | implica difino | définition ( f ) implicite increasing function | växande funktion (r) | kreskanta funkcio | fonction croissante independent | oberoende | nedependa | indépendant(e) infimal convolution | infimalfaltning (r) | infima kunfaldo | convolution infimale infimum | infimum (n) | infimo | borne inférieure infinity (+∞ eller −∞ eller ∞) | oändligheten (r) | nefinio | l’infini (m) initial value | begynnelsevärde (n) | komenca valoro | valeur ( f ) initiale initial-value problem | begynnelsevärdesproblem (n) | komencvalora problemo | problème à valeur ( f ) initiale inner product | inre produkt (r) | interna produto | produit (m) intérieur instability | instabilitet (r) | nestabileco | instabilité ( f ) integration by parts | partiell integration | poparta integro, laŭfaktora integro | intégration ( f ) par parties ( f ) interior point | inre punkt (r) | interna punkto | point (m) intérieur intersection | snitt (n), skärning (r) | komunaĵo | intersection ( f ) isomorphic | isomorf | izomorfa | isomorphe isomorphism | isomorfism (r) | izomorfio | isomorphisme (m) isosceles | likbent | simetria, izocela | isocèle

J

jump | språng (n) | salto | saute ( f )

K

kernel | kärna (r) | kerno | noyau (m)

L

least square approximation | minsta kvadratmetoden | metodo de minimuma kvadratsumo | least upper bound quasilinear

least upper bound | supremum (n) | supremo | borne supérieure limit | gränsvärde (n) | limeso | limite ( f ) limit inferior | limes (n) inferior | limesa infimo | limite ( f ) inférieure limit superior | limes (n) superior | limesa supremo | limite ( f ) supérieure line | linje (r) | linio | ligne ( f ) linear | lineär, linjär | lineara | linéaire linear space | vektorrum (n), lineärt rum (n) | vektora spaco, lineara spaco | espace (m) vectoriel lower limit | limes (n) inferior | limesa infimo | limite inférieure ( f )

M

majorant | majorant (r) | pliedanto^{∗} | majorant(e) map | avbildning (r) | bildigo | application ( f ) mapping | avbildning (r) | bildigo | application ( f ) matrix (pl. matrices) | matris (r) | matrico | matrice ( f ) maximum | maximum (n) | maksimumo | maximum (m) mean value | medelvärde (n) | meza valoro | valeur ( f ) moyenne mimimal surface | mimimalyta (r) | mimumuma surfaco | surface ( f ) minimale minimum | minumum (n) | minimumo | minimum

(m)

minorant | minorant (r) | malpliedanto^{∗} | minorant(e)

N

negative | negativ | negativa | négatif, négative; Bourbaki: strictement négatif, strictement négative neighborhood | omgivning (r) | ĉirkaŭaĵo | voisinage (m) noncharacteristic | icke-karaktäristisk | nekarakteriza | non caractéristique nonnegative | icke-negativ | pozitiveda^{∗} | Bourbaki: positif, positive nonpositive | icke-positiv | negativeda^{∗} | Bourbaki: négatif, négative norm | norm (r) | normo | norme ( f ) numerator | täljare (r) | numeratoro, numeranto | numérateur (m)

O

odd | udda | nepara | impair(e) |

one-to-one | injektiv | enjekcia | injectif, injective onto (om avbildning) | surjektiv | surjekcia | surjectif, surjective open set | öppen mängd (r) | malfermita aro | ensemble (m) ouvert, ouvert (m) order | ordning (r) | ordo | ordre (m) ordinary differential equation | ordinär differentialekvation (r) | ordinara diferenciala ekvacio | équation ( f ) différentielle ordinaire

P

parabolic | parabolisk | parabola | parabolique parallel | parallell | paralela | parallèle partial differential equation | partiell differentialekvation (r) | parta diferenciala ekvacio | équation ( f ) aux dérivées partielles partition of unity | partition (r) av ettan, sönderläggning (r) av ettan | dispartigo de unu | partition ( f ) de l’unité pointwise convergence | punktvis konvergens | popunkta konverĝo | convergence ( f ) en chaque point (m) polyhedron | polyeder (r) | pluredro | polyèdre (m) positive | positiv | pozitiva | positif, positive; Bourbaki: strictement positif, strictement positive positive definite form | positivt definit form (r) | pozitiva formo | | forme ( f ) définie positive positive semidefinite form | positivt semidefinit form (r) | pozitiveda^{∗} formo | forme ( f ) positive potential | potential (r) | potencialo | potentiel (m) power series | potensserie (r) | potencoserio | série ( f ) entière primitive function | primitiv funktion | malderivaĵo, primitiva funkcio | fonction ( f ) primitive product (i matematiken) | produkt (r) | produto | produit (m) propagation | utbredning (r) | propago | propagation ( f ) proper cone | strikt kon (r) | protruda konuso | cône (m) saillant

Q

quasilinear | kvasilineär | kvazaŭlineara | quasi linéaire quotient vertex

quotient | kvot (r) | kvociento | quotient (m)

R

radius | radie (r) | radiuso | rayon (m) range | bildmängd (r) | bildaro | image ( f ) rank | rang (r) | rango | rang (m) ratio | förhållande (n) | proporcio, rilatumo | rapport (m), raison ( f ) ray | stråle (r) | radio | rayon (m) real | reell | reela | réel, réelle reflection | refektion (r) | reflekto | réflexion ( f ) region | område (n) | regiono | ouvert (m) connexe relative interior | relativt inre (n) | relativa interno | intérieur (m) relatif restriction | restriktion (r) | malvastigo, malvastigaĵo | restriction ( f ) right angle | rät vinkel (r) | orto | angle (m) droit row | rad (r) | horizontalo, linio | ligne ( f ) row space of a matrix | en matris’ radrum (n) | horizontaleva^{∗} spaco, linia spaco de matrico |

S

scalar | skalär (r) | skalaro | scalaire (m) segment | segment (n), sträcka (r) | segmento | segment (m) series (pl. series) | serie (r) | serio | série ( f ) sesquilinear | seskvilineär | seskvilineara | sesquilinéaire set | mängd (r) | aro | ensemble (m) shock | chock (r) | ŝoko | choc (m) smooth function | glatt function (r) | glata funkcio | fonction ( f ) lisse space | rum (n), rymd (r) | spaco | espace (m) sphere | sfär (r) | sfero | sphère ( f ) spline function | spline-funktion (r), rifunktion^{∗} | verga^{∗} funkcio | fonction ( f ) spline stable | stabil | stabila | stable straight line | rät linje (r) | rekto | droite ( f ) strict | strikt | strikta | strict(e) subharmonic | subharmonisk | subharmona | sousharmonique subspace | delrum (n) | subspaco | sous-espace (m) support | stöd (n) | subtenanto | support (m) supporting function | stödfunktion (r) | apoga funkcio | fonction ( f ) d’appui supremum | supremum (n) | supremo | borne supérieure synthesis | syntes | sintezo | synthèse ( f )

T

target set | målmängd (r) | celaro | ensemble (m) d’arrivé tempered distribution | tempererad distribution (r) | tempera distribucio | distribution ( f ) tempérée test function | testfunktion (r) | testa funkcio | fonction ( f ) test transform | transform (r) | transformaĵo | transformé(e) transformation | transformation (r) | transformo | transformation ( f ) translate | translat (n) | translaciaĵo | translaté(e) translation | translation (r) | translacio | translation ( f ) transpose | transponat (n) | transponaĵo | transposé(e) transposition | transponering (r) | transpono | transposition ( f )

U

uniform convergence | likformig konvergens (r) | unuforma konverĝo | convergence ( f ) uniforme union | union | kunigaĵo | réunion ( f ) unique | entydig, unik (r) | unika | unique ( f ) uniqueness | entydighet (r) | unikeco | unicité ( f ) the unit ball | enhetsklotet (n) | la unueva^{∗} globo (bulo) | la boule unité the unit sphere | enhetssfären (r) | la unueva^{∗} sfero | la sphère unité unstable | instabil | nestabila | instable upper limit | limes (n) superior | limesa supremo | limite supérieure

V

variable | variabel (r) | variablo | variable ( f ) vector space | vektorrum (n), lineärt rum | vektora spaco, lineara spaco | espace (m) vectoriel vertex (pl. vertices) (1) (i polygon, polyeder) | hörn | vertico | sommet (m) vertex (2) (i graf) | nod (n) | vertico | sommet (m) vertex (3) (på kurva) | vertex (n), toppunkt (r) | verto | sommet (m) wave well-posed problem

W

wave | våg (r) | ondo | onde ( f ) the wave equation | vågekvationen (r) | la onda ekvacio | l’équation ( f ) des ondes wave front | vågfront (r) | onda fronto | front (m) d’onde ( f ) wavelet | wavelet, krusning^{∗} | ondeto | ondelette

( f )

weak solution | svag lösning (r) | malforta solvo | solution ( f ) faible well-posed problem | välställt problem (n) | bone starigita problemo | problème (m) bien posé

—

( f ) = nom féminin

(m) = nom masculin

(n) = neutrum

(r) = realgenus

∗ = not completely established form; proposal Ø = a short expression is lacking