Tävlingsregler för MoPS Huggsexa

Kan eventuellt modifieras något!

Allmänt:

En tävling för sexmannalag bestående av ett trippellag, ett dubbellag och en singelspelare. Mellan omgångarna får man byta lagsammansättning, även reserver får sättas in. Efter tre omgångar, av totalt sex, delas startfältet i två delar. De sex främsta går till A-gruppen, övriga till B-gruppen. I A-gruppen kämpar man om tre semifinalplatser och i B-gruppen om den resterande semifinalplatsen.

Lottning:

De tre första omgångarna är förutbestämda efter startnummer. Startnumret tilldelas via lottning. I omgång fyra till sex tillämpas "Monrad" med olika modifieringar, allt för att bevara spänningen i tävlingen så länge som möjligt (se Appendix för närmare förklaring).

Hemmalag:

Inför varje klubbmöte skall hemmalaget presentera sina lag, därefter har bortalaget 1 minut på sig att sätta samman sina lag. Från och med semifinalerna lämnas laguppställningen till sekretariatet.

Poängberäkning:

Varje klubbmöte består av tre matcher (trippel, dubbel och singel). Enskild match spelas till 13 och antalet vunna matcher avgör resultatet i mötet. Vinner man alla matcher slutar mötet 3-0. Andra tänkbara resultat är 2-1 (två vunna matcher och en förlorad), 1-2 och 0-3.
I omgångarna 1, 2 och 3 får segrarna i varje möte 1 poäng.
I omgångarna 4 och 5 får segrarna i varje möte 2 poäng.
I omgång 6 får segrarna i varje möte 3 poäng.

Särskiljningsregler:

För att kunna räkna ut placering tillämpas följande särskiljningsregler i nämnd ordning:
1. Antal poäng
2. Antalet vunna möten
3. Antalet vunna matcher
4. Antalet vunna trippelmatcher
5. Antalet vunna dubbelmatcher
6. Klotdiff
7. Eventuellt inbördes möte
8. Lottning

Specialregel:

Eftersom vi inte tillämpar tidsbegränsade matcher, vi anser att alla matcher skall spelas till tretton, har vi infört en specialregler för att snabba på matcherna. (Hemlig fram till samlingen!)
2006-01-02, Sven Erick Alm (sea@math.uu.se)