Svar och anvisningar till jämna problem samt Moment for Discovery kommer på lektionerna.
Oemotståndlig övning: C 18
Övningar: A 1, 3, 5, 6 ( ) B 12
Moment for Discovery, page 135: Rekommenderas
Övningar: A 1, 3, 5, 7, 9, 10 (går det att visa med teorin i Ch 3.3?) B 14, 15, 16, 18, 19, 20 C 23, 24, 25
Moment for Discovery, page 147: Bygger på idéer av Hilbert
Övningar: A 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13 B 15, 17, 19 C 21
Moment for Discovery, page 160: Mycket intressant
Övningar : A 1, 3, 5, 7, 8 B 10, 11, 13, 15, 16 C 17, 18
Övningar: A 3, 5, 7 B 11, 12 C 13
Varför och hur Saccheri- och Lambertfyrhörningarna spelade så stor roll i utvecklingen av den så kallade icke-euklidiska geometrin blir nog inte helt klart förrän i Ch 6.
Övningar: A 1, 3, 5, 8, 10, 12 B 16, 17 C 21
Övningar: A 1, 3, 4, 8, 10 B 11, 12, 14 C Mycket avancerade problem
Moment for Discovery, page 202: Mycket intressant
Vi säger att två linjer är parallella om de ligger i samma plan och inte skär varandra. I absolut geometri finns gott om parallella linjer (THM 1) men de är inte användbara till någonting. Det beror på att i absolut geometri kan vi inte dra några slutsatser alls om parallella linjers geometriska egenskaper. Dessa måste bestämmas med hjälp av ytterligare axiom.
Euklides införde ett sådant som sitt femte postulat och därmed skapades det euklidiska rummet med euklidisk geometri.
Eftersom redan Ch 4.1 är mer innehållsrikt och svårare än man skulle kunna ana nöjer vi oss med problemen i Ch 4.1
Övningar A 1, 3, 5 B 9, 13, 14, 15 C 17, 20, 23