affin funktion dämpa

2001 09 09

ORDLISTA

till kursen Fouriermetoder

svenska | English | esperanto | français | Deutsch Swedish | angla | espéranto | französisch | tyska sveda | anglais | Esperanto | franska | German suédois | englisch | esperanto | French | germana schwedisch | engelska | Esperanto | franca | allemand

sv | en | eo | fr | de

A

affin funktion | affine function, mapping | afina funkcio, bildigo | fonction (f ), application (f ) affine | affine Funktion (f ), Abbildung (f ) affint rum | affine space | afina spaco | espace (m) affine | affiner Raum (m) amplitud | amplitude | amplitudo | amplitude (f ) | Amplitude (f ) analys (1) (allmän, kemisk etc.) | analysis | analizo | analyse (f ) | Analyse (f ) analys (2) (matematisk) | analysis | analitiko | analyse (f ) | Analysis (f ) analytisk funktion | analytic function | analitika funkcio | fonction (f ) analytique | analytische Funktion (f ) avbildning | mapping, map | bildigo | application (f ) | Abbildung (f ) avtagande funktion | decreasing function | malkreskanta funkcio | fonction décroissante | antitone Funktion, monoton fallende Funktion (f ) axel | axis (pl. axes) | akso | axe (m) | Achse (f )

B

bandbredd | bandwidth | benda larĝo | | Bandbreite (f ) bas (grund) | base (pl. bases) | bazo | base (f ) | Basis (f ), Grundlage (f ) bas (i ett vektorrum) | basis (pl. bases) | bazo | base (f ) | Basis (f ) pl. Basen begränsad mängd | bounded set | barita aro | ensemble borné | beschränkte Menge (f ) begränsning | bound | baro | borne (f ) | Schranke

(f )

begynnelsevärde | initial value | komenca valoro | valeur (f ) initiale | Anfangswert (m) beroende | dependent | dependa | dépendant(e) | abhängig betingad konvergens | conditional convergence | kondiĉa konverĝo | | bedingte Konvergenz (f ) bijektiv | bijective | bijekcia | bijectif, bijective | bijektiv bild | image | bildo, bildaro | image (f ) | Bild (n) bildmängd | range | bildaro | image (f ) | Wertebereich (m) bivillkor | constraint | restrikto | contrainte (f ) | Nebenbedingung (f ) brus | noise | bruo | bruit (m) | Rauschen (n) brännpunkt | focus | fokuso | foyer (m) | Fokus

(m)

C

cyklisk matris | circulant matrix | cikla matrico

D

definitionsmängd | domain | argumentaro | ensemble (m) de définition (f ) | Definitionsbereich

(m)

delrum | subspace | subspaco | sous-espace (m) | Unterraum (m) derivata | derivative | derivaĵo | dérivée (f ) | Ableitung (f ) derivera | differentiate | derivi | dériver | ableiten determinant | determinant | determinanto | déterminant (m) | Determinante (f ) diagonaliserbar matris | diagonalizable matrix | diagonaligebla matrico | matrice (f ) diagonalisable | diagonalisierbare Matrix (f ) differentialekvation | differential equation | diferenciala ekvacio | | Differentialgleichung (f ) dimension | dimension | dimensio | dimension (f ) | Dimension (f ) diskret (i allmän mening) | discreet | diskreta | discret, discrète | diskret diskret (i matematisk mening) | discrete | diskreta | discret, discrète | diskret distribution | distribution | distribucio | distribution (f ) | Distribution (f ) dämpa | attenuate | atenui | atenuer | dämpfen egenrum induktans

E

egenrum | eigenspace | ejgena spaco | sous-espace

(m) propre | Eigenraum (m) egenvektor | eigenvector | ejgena vektoro | vecteur

(m) propre | Eigenvektor (m) egenvärde | eigenvalue | ejgeno | valeur (f ) propre | Eigenwert (m) enhetsklotet | the unit ball | la unueva^{∗} globo (bulo) | la boule unité | die Einheitskugel enhetssfären | the unit sphere | la unueva^{∗} sfero | la sphère unité | die Einheitssphäre entydighet | uniqueness | unikeco | unicité (f ) | Eindeutigkeit (f ) epigraf | epigraph | epigrafo | épigraphe (m)(!) | Epigraph (m) extremalpunkt | extremal point, extreme point | ekstrema punkto | point (m) extrémal | Extremalpunkt (m)

F

faktiskt | actually | efektive | en effet, effectivement | in der Tat, tatsächlich faltning (operation) | convolution | kunfaldo | convolution (f ) | Faltung (f ) faltningsprodukt (resultat av operation) | convolution | kunfaldaĵo | produit (m) de convolution (f ) | Faltung (f ) [ru cbëptka (svërtka); fi konvoluutio; pl splot (äldre term konwolucja); lv funkciju kompozīcija] fasvinkel | phase angle | fazangulo | angle (m) de phase (f ) | Phasenwinkel (m) filter | filter (n) | filtro | filtre (m) | Filter (m) fokus | focus | fokuso | foyer (m) | Fokus (m) Fourieranalys | Fourier analysis | Furiera analitiko | analyse (f ) de Fourier | Fourieranalysis (f ) frekvens | frequency | frekvenco | fréquence (f ) | Frequenz (f ) fullständig | complete | kompleta | complet, complète | vollständig funktion | function | funkcio | fonction (f ) | Funktion (f ) följd | sequence | vico | suite (f ) | Folge (f ) fördelning | distribution | distribuo | distribution (f ) | Verteilung (f ) förhållande | ratio | proporcio, rilatumo | rapport (m), raison (f ) | Verhältnis (n)

G

glatt funktion | smooth function | glata funkcio | fonction (f ) lisse | glatte Funktion (f ) gles matris | sparse matrix | maldensa matrico godtycklig | arbitrary | ajna, arbitra | arbitraire | beliebig graf | graph | grafo | graphe (m) | Graph (m) gränsvärde | limit | limeso | limite (f ) | Grenzwert (m), Limes (m)

H

halvlinje | half-line | duonrekto | demi-droite (f ) | Halbgerade (f ) halvrum | half-space | duonspaco | demi-espace (m) | Halbraum (m) harmonisk analys | harmonic analysis | harmona analitiko | analyse (f ) harmonique | harmonische Analysis (f ) harmonisk funktion | harmonic function | harmonia funkcio | fonction (f ) harmonique | harmonische Funktion (f ) holomorf funktion | holomorphic function | holomorfa funkcio | fonction (f ) holomorphe | holomorphe Funktion (f ) hopningspunkt | accumulation point | akumuliĝa punkto | point (m) d’accumulation | Häufungspunkt (m) hyperplan | hyperplane | hiperebeno | hyperplan (m) | Hyperebene (f ) hölje | hull | tegaĵo | enveloppe (f ) | Hülle (f ) höljesoperator | closure operator | tega operatoro | fermeture (f ) (de Moore), application (f ) enveloppante | Hüllenoperator (m) hörn | vertex (pl. vertices) | vertico | sommet (m) | Ecke (f )

I

icke-negativ | nonnegative | pozitiveda^{∗} | positif, positive (Bourbaki) | nicht-negativ icke-positiv | nonpositive | negativeda^{∗} | négatif, négative (Bourbaki) | nicht-positiv imaginär | imaginary | imaginara | imaginaire induktans | inductance | induktanco | inductance

(f )

induktion minorant

induktion | induktion | indukto | induction (f ) | Induktion (f ) infimalfaltning | infimal convolution | infima kunfaldo | convolution infimale | Infimalfaltung (f ) infimum | infimum, greatest lower bound | infimo | borne inférieure | größte untere Schranke (f ), Infimum (n) injektiv | injective, one-to-one | enjekcia | injectif, injective | injektiv inre produkt | inner product | interna produto | produit (m) intérieur | inneres Produkt (n) inre punkt | interior point | interna punkto | point

(m) intérieur | innerer Punkt (m) instabil | unstable | nestabila | instable invers (substantiv) | inverse | inverso | inverse (m) |

Inverse (f ) eller (n)

invers (adjektiv) | inverse | inversa | inverse | invers inverterbar | invertible | inversigebla | inversible | invertierbar isomorf | isomorphic | izomorfa | isomorphe | isomorph isomorfi | isomorphism | izomorfo | isomorphisme

(m) | Isomorphie (f ) isomorfism | isomorphism | izomorfio | isomorphisme (m) | Isomorphismus (m)

J

jämn | even | para | pair(e) | gerade

K

kant | edge | eĝo | arête (f ) | Kante (f ) kapacitans | capacitance | kapacitanco | capacitance (f ) kedjeregeln | the chain rule | la ĉena regulo | Ø | die Kettenregel kolonn (spalt) | column | vertikalo, kolumno | colonne (f ) | Spalte (f ) en matris’ kolonnrum | column space of a matrix | vertikaleva^{∗} spaco, kolumna spaco de matrico | espace des colonnes d’une matrice | Spaltenraum (m) kompakt | compact | kompakta | compact(e) | kompakt komplex (adjektiv) | complex | kompleksa | complexe | komplex kon | cone | konuso | cône (m) | Kegel (m) konditionstal | condition number | kondiĉa nombro konjugerat tal | conjugate number | konjugaĵo | nombre conjugué | konjugierte Zahl (f ) konjugering | conjugation | konjugo | conjugaison (f ) | Konjugation (f ) konkav | concave | konkava | concave | konkav kontinuerlig | continuous | kontinua | continu, continue | stetig konvex | convex | konveksa | convexe | konvex konvext hölje | convex hull | konveksa tegaĵo | enveloppe (f ) convexe | konvexe Hülle (f ) korda | chord | ŝnuro | corde (f ) | Sehne (f ) kropp | field | korpo | corps (m) | Körper (m) krusning^{∗} | wavelet | ondeto | ondelette (f ) | Wavelet (n) kvot | quotient | kvociento | quotient (m) | Quotient

(m)

kärna | kernel | kerno | noyau (m) | Kern (m)

L

likbent | isosceles | simetria, izocela | isocèle | gleichschenklig likformig konvergens | uniform convergence | unuforma konverĝo | convergence (f ) uniforme | gleichmäßige Konvergenz (f ) liksidig | equilateral | egallatera | équilatéral(e) | gleichseitig limes inferior | lower limit, limit inferior | limesa infimo | limite (f ) inférieure | Limes inferior (m) limes superior | upper limit, limit superior | limesa supremo | limite (f ) supérieure | Limes superior (m) lineär | linear | lineara | linéaire | linear lineärt rum | linear space | vektora spaco, lineara spaco | espace (m) vectoriel | Vektorraum (m), linearer Raum linjär | linear | lineara | linéaire | linear lågpassfiltrering | low pass filtering | malaltfiltrado

M

majorant | majorant | pliedanto^{∗} | majorant(e) | Majorante (f ) matris | matrix (pl. matrices) | matrico | matrice (f ) | Matrix (f ), pl. Matrizen medelvärde | mean value | meza valoro | valeur (f ) moyenne | Mittelwert (m) minorant | minorant | malpliedanto^{∗} | minorant(e) | Minorante (f ) minsta kvadratmetoden restriktion

minsta kvadratmetoden | least square approximation | metodo de minimuma kvadratsumo | | Methode (f ) der kleinsten Quadrate multiplicitet | multiplicity | obleco | multiplicité (f ) | Vielfachheit (f ) målmängd | target set, codomain | celaro | ensemble (m) d’arrivée | Zielmenge (f ) mått | measure | mezuro | mesure (f ) | Maß (f ) mängd | set | aro | ensemble (m) | Menge (f ) mätbar | measurable | mezurebla | mesurable | meßbar

N

negativ | negative | negativa | strictement négatif, strictement négative (Bourbaki) | negativ nod | vertex (pl. vertices) | vertico | sommet (m) | Knoten (m) norm | norm | normo | norme (f ) | Norm (f ) nämnare | denominator | denominatoro, nomanto | dénominateur (m) | Nenner (m) nästan överallt | almost everywhere | preskaŭ ĉie | presque partout | fast überall

O

oberoende | independent | nedependa | indépendant(e) | unabhängig omgivning | neighborhood | ĉirkaŭaĵo | voisinage

(m) | Umgebung (f ) område | domain, region | regiono | ouvert (m) connexe | Gebiet (n) oändligheten (+∞ eller −∞ eller ∞) | infinity | nefinio | l’infini (m) | Unendlich

P

partialbråk | partial fraction | parta frakcio partiell derivata | partial derivative | parta derivaĵo | dérivée partielle | partielle Ableitung

(f )

partiell differentialekvation | partial differential equation | parta diferenciala ekvacio | équation aux dérivées partielles | partielle Differentialgliechung (f ) partiell integration | integration by parts | poparta integro, laŭfaktora integro | intégration (f ) par parties (f ) | partielle Integration (f ) partition av ettan, sönderläggning av ettan | partition of unity | dispartigo de unu | partition (f ) de l’unité | Teilung (f ) der Eins period | period | periodo | période (f ) | Periode (f ) pol | pole | poluso | pôle (m) | Pole (m) polyeder | polyhedron | pluredro | polyèdre (m) | Polyeder (n) polynom | polynomial | polinomo, plurtermo | polynôme (m) | Polynom (n) positiv | positive | pozitiva | strictement positif, strictement positive (Bourbaki) | positiv positivt definit form | positive definite form | pozitiva formo | forme (f ) définie positive | positiv definite Form (f ) positivt semidefinit form | positive semidefinite form | pozitiveda^{∗} formo | forme (f ) positive | positiv semidefinite Form (f ) potensserie | power series | potencoserio | série entière | Potenzreihe (f ) primitiv funktion | primitive function | malderivaĵo, primitiva funkcio | fonction (f ) primitive | Stammfunktion (f ) produkt (allmänt) | product | produkto | produit (m) | Produkt (n) produkt (i matematiken) | product | produto | produit (m) | Produkt (n) projektion | projection | projekcio | projection (f ) punktvis konvergens | pointwise convergence | popunkta konverĝo | convergence (f ) en chaque point (m) | punktweise Konvergenz (f )

R

rad | row | horizontalo, linio | ligne (f ) | Zeile (f ) radie | radius | radiuso | rayon (m) | Radius (m) en matris’ radrum | row space of a matrix (n) | horizontaleva^{∗} spaco, linia spaco de matrico | espace des lignes d’une matrice | Zeilenraum (m) rand | boundary | rando | frontière (f ), bord (m) | Rand (m) randvärde | boundary value | ĉeranda valoro | valeur (f ) au bord | Randwert (m) rang | rank | rango | rang (m) | Rang (m) reell | real | reela | réel, réelle | reell relativt inre | relative interior | relativa interno | intérieur (m) relatif | relatives Inneres (n) resistans | resistance | rezistanco | résistance (f ) | Widerstand (m) restriktion | restriction | malvastigo, malvastigaĵo | restriction (f ) | Einschränkung (f ), Restriktion

(f )

rifunktion^{∗} den utvidgade reella axeln

rifunktion^{∗} | spline function | verga^{∗} funkcio | fonction (f ) spline | Spline-Funktion (f ) rum | space | spaco | espace (m) | Raum (m) rymd | space | spaco | espace (m) | Raum (m) rät vinkel | right angle | orto | angle (m) droit | rechter Winkel (m)

S

sammansättning | composition | kunligo, kunligaĵo | composition (f ) | Verknüpfung (f ), Komposition (f ), Hintereinanderschaltung (f ) (vardag-

ligt)

segment | segment | segmento, streko | segment

(m) | Segment (n), Strecke (f ) serie | series (pl. series) | serio | série (f ) | Reihe (f ) sidoklass | coset | kunaro | Ø | Nebenklasse (f ), Restklasse (f ) sidoyta | face | edro, faco | face (f ) | Seite (f ) skärning | intersection | komunaĵo | intersection (f ) | Schnitt (m) sluten mängd | closed set | fermita aro | ensemble fermé, fermé (m) | abgeschlossene Menge (f ) slutet hölje | closure | fermaĵo | adhérence (f ) | Abschluß (m), abgeschlossene Hülle (f ) slutligen | eventually | finfine | définitivement | schließlich den snabba Fouriertransform(ation)en | the fast Fourier transform(ation) | la rapida Furiera transformo snitt | intersection | komunaĵo | intersection (f ) | Schnitt (m) spektrum | spectrum | spektro | spectre (m) spektrogram | spectrogram | spektrogramo | spectrogramme (m) spline-funktion | spline function | verga^{∗} funkcio | fonction (f ) spline | Spline-Funktion (f ) språng | jump discontinuity | salto | saut (m) | Sprung (m) stabil | stable | stabila | stable | stabil strikt kon | proper cone | protruda konuso | cône

(m) saillant | spitzer Kegel (m) stråle | ray | radio | rayon (m) | Strahl (m) sträcka | segment | streko, segmento | segment (m) | Strecke (f ), Segment (n) stöd | support | subtenanto | support (m) | Träger

(m)

stödfunktion | supporting function | apoga funkcio | fonction (f ) d’appui | Stützfunktion (f ) störning | disturbance | perturbo | | Störung (f ) supremum | supremum, least upper bound | supremo | borne supérieure | kleinste obere Schranke (f ), Supremum (n) surjektiv | surjective, onto | surjekcia | surjectif, surjective | auf (vardagligt), surjektiv svit | sequence | vico | suite (f ) | Folge (f ) syntes | synthesis | sintezo | synthèse (f ) | Synthese

(f )

T

tempererad distribution | tempered distribution | tempera distribucio | distribution (f ) tempérée | temperierte Distribution (f ) testfunktion | test function | testa funkcio | fonction (f ) test | Testfunktion (f ) den tomma mängden (Ø, { }) | the empty set | la malplena aro | l’ensemble (m) vide | die leere Menge (f ) transform | transform | transformaĵo | transformé(e) | Transformierte (f ) transformation | transformation | transformo | transformation (f ) | Transformation (f ) transient | transient | transira translat | translate | translaciaĵo | translaté(e) | verschobene Funktion, (Translat (n)) translatera | translate | translacii | translater | verschieben translation | translation | translacio | translation (f ) | Verschiebung (f ), Translation (f ) transponat | transpose | transponaĵo | transposé(e) | Transponierte (f ) transponering | transposition | transpono | transposition (f ) | Transposition (f ) triangelolikheten | the triangle inequality | la triangula neegalaĵo | | Dreiecksungleichung (f ) täljare | numerator | numeratoro, numeranto | numérateur (m) | Zähler (m)

U

udda | odd | nepara | impair(e) | ungerade undre limes | limit inferior | limesa infimo | limite (f ) inférieure | Limes inferior (m) union | union | kunigaĵo | réunion (f ) | Vereinigung

(f )

den utvidgade reella axeln (R ∪ {−∞, +∞} = [−∞, +∞]) | the extended real line | la finizita reela rekto | la droite numérique achevée | die erweiterte reelle Gerade (f ) utvidgning öppen mängd

utvidgning | extension | vastigo, vastigaĵo | prolongement (m) | Erweiterung (f )

V

variabel | variable | variablo | variable (f ) | Variable (f ) wavelet | wavelet | ondeto | ondelette (f ) | Wavelet

(n)

vektorrum | vector space, linear space | vektora spaco, lineara spaco | espace (m) vectoriel | Vektorraum (m) vertex | vertex (pl. vertices) | verto | sommet (m) | Scheitelpunkt (m) vågekvationen | the wave equation | la onda ekvacio | l’équation (f ) des ondes | die Wellengleichung vågelement^{∗} | wavelet | ondeto | ondelette (f ) | Wavelet (n) välställt problem | well-posed problem | bonstarigita problemo | problème (m) bien posé | sachgemäßes Problem, wohlgestelltes Problem värmeledningsekvationen | the heat equation | la varmkonduka ekvacio | l’équation (f ) de la chaleur | Wärmeleitungsgleichung (f ) växande funktion | increasing function | kreskanta funkcio | fonction croissante | monoton wachsende Funktion, isotone Funktion (f )

Ä

ändlig mängd | finite set | finia aro | ensemble fini | endliche Menge (f ) ändpunkt till ett intervall | endpoint of an interval | fino de intervalo | extrémité (f ) d’un intervalle (m) | Endpunkt (m) eines Intervalls

Ö

öppen mängd | open set | malfermita aro | ensemble (m) ouvert, ouvert (m) | offene Menge (f )

—

(f ) = femininum

(m) = maskulinum

∗ = ej helt etablerat språkbruk; förslag Ø = kort uttryck saknas