accumulation point conjugate number

2001 04 05

ORDLISTA

till kursen Transformer för beräkningar

English | svenska | Esperanto | français | deutsch engelska | sveda | espéranto | französisch | German

angla | suédois | Esperanto | French | tyska anglais | schwedisch | Esperanto | franska | germana englisch | Swedish | esperanto | franca | allemand

en | sv | eo | fr | de

A

accumulation point | hopningspunkt (u) | akumuliĝa punkto | point (m) d’accumulation | Häufungspunkt (m) actually | faktiskt | efektive | en effet, effectivement | in der Tat, tatsächlich affine function, mapping | affin funktion (u), avbildning (u) | afina funkcio, bildigo | fonction (f ), application (f ) affine | affine Funktion (f ), Abbildung (f ) affine space | affint rum | afina spaco | espace (m) affine | affiner Raum (m) almost everywhere | nästan överallt | preskaŭ ĉie | presque partout | fast überall analysis (1) (matematisk) | analys | analitiko | analyse (f ) | Analysis (f ) analysis (2) (allmän, kemisk etc.) | analys | analizo | analyse (f ) | Analyse (f ) analytic function | analytisk funktion (u) | analitika funkcio | fonction (f ) analytique | analytische Funktion (f ) arbitrary | godtycklig | ajna, arbitra | arbitraire | beliebig attenuate | dämpa | atenui | atténuer | dämpfen axis (pl. axes) | axel (u) | akso | axe (m) | Achse (f )

B

bandwidth | bandbredd (u) | benda larĝo | Bandbreite (f ) base (pl. bases) | bas (u) (grund) | bazo | base (f ) | Basis (f ) pl. Basen basis (pl. bases) | bas (i ett vektorrum) | bazo | base (f ) | Basis (f ) pl. Basen bijective | bijektiv | biĵeta | bijectif, bijective bound | begränsning (u) | baro | borne (f ) | Schranke (f ) boundary | rand (u) | rando | frontière (f ), bord

(m) | Rand (m)

boundary value | randvärde (n) | ĉeranda valoro | valeur (f ) au bord | Randwert (m) bounded set | begränsad mängd (u) | barita aro | ensemble borné | beschränkte Menge (f )

C

the chain rule | kedjeregeln (u) | la ĉena regulo | Ø | die Kettenregel chord | korda (u) | ŝnuro | corde (f ) | Sehne (f ) circulant (matrix) | cyklisk (matris) | cikla (matrico) closed set | sluten mängd (u) | fermita aro | ensemble fermé, fermé (m) | abgeschlossene Menge

(f )

closure | slutet hölje (n) | fermitaĵo | adhérence (f ) | Abschluß (m), abgeschlossene Hülle (f ) closure operator | höljesoperator (u) | tega operatoro | application (f ) enveloppante | Hüllenoperator (m) codomain | målmängd (u) | celaro | ensemble (m) d’arrivée | Zielmenge (f ) column | kolonn (u), spalt (u) | vertikalo, kolumno | colonne (f ) | Spalte (f ) column space of a matrix | en matris’ kolonnrum (n) | vertikaleva^{∗} spaco, kolumna spaco de matrico | espace des colonnes d’une matrice | Spaltenraum (m) compact | kompakt | kompakta | compact, compacte | kompakt complete | fullständig | kompleta | complet, complète | vollständig complex | komplex | kompleksa | complexe | komplex composition | sammansättning (u) | kunligo, kunligaĵo | composition (f ) | Verknüpfung (f ), Komposition (f ), Hintereinanderschaltung (f )(vardagligt) concave | konkav | konkava | concave | konkav condition number | konditionstal (n) | kondiĉa nombro conditional (convergence) | betingad (konvergens) | kondiĉa (konverĝo) cone | kon (u) | konuso | cône (m) | Kegel (m) conjugate number | konjugerat tal (n) | konjugaĵo | nombre conjugué | konjugierte Zahl (f ) conjugation finite set

conjugation | konjugering | konjugo | conjugaison (f ) | Konjugation (f ) constraint | bivillkor (n) | restrikto | contrainte (f ) | Nebenbedingung (f ) continuous | kontinuerlig | kontinua | continu, continue | stetig convex | konvex | konveksa | convexe | konvex convex hull | konvext hölje | konveksa tegaĵo | enveloppe (f ) convexe | konvexe Hülle (f ) convolution (operation) | faltning (u) | kunfaldo | convolution (f ) | Faltung (f ) convolution (resultat av operation) | faltningsprodukt (u), faltning (u) | kunfaldaĵo | produit (m) de convolution (f ) | Faltung (f ) [ru cbëptka (svërtka); fi konvoluutio; pl splot (äldre term konwolucja); lv funkciju kompozīcija] coset | sidoklass | kunaro | Ø | Nebenklasse (f ), Restklasse (f )

D

decreasing function | avtagande funktion | malkreskanta funkcio | fonction décroissante | antitone Funktion, monoton fallende Funktion (f ) denominator | nämnare (u) | denominatoro, nomanto | dénominateur (m) | Nenner (m) dependent | beroende | dependa | dépendant(e) | abhängig derivative | derivata (u) | derivaĵo | dérivée (f ) | Ableitung (f ) determinant | determinant (u) | determinanto | déterminant (m) diagonalizable matrix | diagonaliserbar matris

(u) | diagonaligebla matrico | diagonalisierbare Matrix (f ) difference | skillnad (u), differens (u) | diferenco | différence (f ) differential equation | differentialekvation (u) | diferenciala ekvacio | équation (f ) différentielle | Differentialgleichung (f ) differentiate | derivera | derivi | dériver | ableiten dimension | dimension | dimensio | dimension (f ) | Dimension (f ) discreet | diskret | diskreta | discret, discrète | diskret discrete | diskret | diskreta | discret, discrète | diskret distribution (1) | fördelning (u) | distribuo | distribution (f ) | Verteilung (f ) distribution (2) | distribution (u) | distribucio | distribution (f ) | Distribution (f ) disturbance | störning (u) | perturbo | Störung (f ) domain (1) | definitionsmängd (u) | argumentaro | ensemble (m) de définition (f ) | Definitionsbereich

(m)

domain (2) | område (n) | regiono | ouvert (m) connexe | Gebiet (n)

E

edge | kant (u) | eĝo | arête (f ) | Kante (f )

eigenspace | egenrum (n) | ejgena spaco | sousespace (m) propre | Eigenraum (m) eigenvalue | egenvärde | ejgeno | valeur (f ) propre | Eigenwert (m) eigenvector | egenvektor | ejgena vektoro | vecteur (m) propre | Eigenvektor (m) the empty set (Ø, { }) | den tomma mängden (u) | la malplena aro | l’ensemble (m) vide | die leere Menge (f ) endpoint of an interval | ändpunkt till ett intervall | fino de intervalo | extrémité (f ) d’un intervalle (m) | Endpunkt (m) eines Intervalls epigraph | epigraf (u) | epigrafo | épigraphe (m)(!) | Epigraph (m) equilateral | liksidig | egallatera | équilatéral(e) | gleichseitig the extended real line (R ∪ {−∞, +∞} = [−∞, +∞]) | den utvidgade reella axeln (u) | la finizita reela rekto | la droite numérique achevée | die erweiterte reelle Gerade (f ) extension | utvidgning (u) | vastigo, vastigaĵo | prolongement (m) | Erweiterung (f ) extremal point | extremalpunkt (u) | ekstrema punkto | point (m) extrémal | Extremalpunkt (m) extreme point | extremalpunkt (u) | ekstrema punkto | point (m) extrémal | Extremalpunkt (m) even | jämn | para | pair(e) | gerade eventually | slutligen | finfine | définitivement | schließlich

F

face | sidoyta (u) | edro, faco | face (f ) | Seite (f ) the fast Fourier transform | den snabba Fouriertransform(ation)en (u) | la rapida Furiera transformo field | kropp (u) | korpo | corps (m) | Körper (m) filter | filter (n) | filtro | filtre (m) | Filter (m) finite set | ändlig mängd | finia aro | ensemble fini | endliche Menge (f ) focus least upper bound

focus | fokus (n), brännpunkt (m) | fokuso | foyer

(m) | Fokus (m) Fourier analysis | Fourieranalys | Furiera analitiko | analyse (f ) de Fourier | Fourieranalysis (f ) frequency | frekvens (u) | frekvenco | Frequenz (f ) function | funktion (u) | funkcio | fonction (f ) | Funktion (f )

G

graph | graf (u) | grafo | graphe (m) | Graph (m) greatest lower bound | infimum (n) | infimo | borne inférieure | größte untere Schranke (f ), Infimum (n)

H

half-line | halvlinje (u) | duonrekto | demi-droite (f ) | Halbgerade (f ) half-space | halvrum (n) | duonspaco | demi-espace

(m) | Halbraum (m) harmonic analysis | harmonisk analys (u) | harmona analitiko | analyse (f ) harmonique | harmonische Analysis (f ) harmonic function | harmonisk funktion (u) | harmonia funkcio | fonction (f ) harmonique | harmonische Funktion (f ) the heat equation | värmeledningsekvationen | la varmkonduka ekvacio | l’équation (f ) de la chaleur | Wärmeleitungsgleichung (f ) high pass filter | högpassfilter (u) | altfrekvenca filtro holomorphic function | holomorf funktion | holomorfa funkcio | fonction (f ) holomorphe | holomorphe Funktion (f ) hull | hölje (n) | tegaĵo | enveloppe (f ) | Hülle (f ) hyperplane | hyperplan (n) | hiperebeno | hyperplan (m) | Hyperebene (f )

I

image | bild (u) | bildo, bildaro | image (f ) | Bild

(n)

imaginary | imaginär | imaginara | imaginaire increasing function | växande funktion (u) | kreskanta funkcio | fonction croissante | monoton wachsende Funktion, isotone Funktion (f ) independent | oberoende | nedependa | indépendant(e) | unabhängig induction | induktion (u) | indukto | induction (f ) | Induktion (f ) infimal convolution | infimalfaltning (u) | infima kunfaldo | convolution infimale | Infimalfaltung

(f )

infimum | infimum (n) | infimo | borne inférieure | größte untere Schranke (f ), Infimum (n) infinity (+∞ eller −∞ eller ∞) | oändligheten (u) | nefinio | l’infini (m) | Unendlich initial value | begynnelsevärde (n) | komenca valoro | valeur (f ) initiale | Anfangswert (m) injective | injektiv | enĵeta | injectif, injective | injektiv inner product | inre produkt | interna produto | produit (m) intérieur | inneres Produkt (n) integration by parts | partiell integration | poparta integro, laŭfaktora integro | intégration (f ) par parties (f ) | partielle Integration (f ) interior point | inre punkt (u) | interna punkto | point (m) intérieur | innerer Punkt (m) intersection | snitt (n), skärning (u) | komunaĵo | intersection (f ) | Schnitt (m) inverse | invers (u) | inverso | inverse (m) | Inverse

(f ) (om avbildning) eller (m) (om element)

inverse | invers | inversa | inverse | invers invertible | inverterbar | inversigebla | inversible | invertierbar isomorphic | isomorf | izomorfa | isomorphe | isomorph isomorphism (1) | isomorfism (u) | izomorfio | isomorphisme (m) | Isomorphismus (m) isomorphism (2) | isomorfi (u) | izomorfo | | Isomorphie (f ) isosceles | likbent | simetria, izocela | isocèle | gleichschenklig

K

kernel | kärna (u) | kerno | noyau (m) | Kern (m)

L

least square approximation | minsta kvadratmetoden | metodo de minimuma kvadratsumo | | Methode (f ) der kleinsten Quadrate least upper bound | supremum (n) | supremo | borne supérieure | kleinste obere Schranke (f ), Supremum (n) limit power series

limit | gränsvärde (n) | limeso | limite (f ) | Grenzwert (m), Limes (m) limit inferior | limes (n) inferior | limesa infimo | limite (f ) inférieure | Limes inferior (m) limit superior | limes (n) superior | limesa supremo | limite (f ) supérieure | Limes superior (m) lower limit | limes (n) inferior | limesa infimo | limite inférieure (f ) | Limes inferior (m) linear | lineär, linjär | lineara | linéaire | linear linear space | vektorrum (n), lineärt rum (n) | vektora spaco, lineara spaco | espace (m) vectoriel | Vektorraum (m), linearer Raum low pass filter | lågpassfilter (u) | malaltfrekvenca filtro

M

majorant | majorant (u) | pliedanto^{∗} | majorant(e) | Majorante (f ) map | avbildning (u) | bildigo | application (f ) | Abbildung (f ) mapping | avbildning (u) | bildigo | application (f ) | Abbildung (f ) matrix (pl. matrices) | matris (u) | matrico | matrice (f ) | Matrix (f ), pl. Matrizen mean value | medelvärde (n) | meza valoro | valeur (f ) moyenne | Mittelwert (m) measure | mått (n) | mezuro | mesure (f ) | Maß (f ) measurable | mätbar | mezurebla | mesurable | meßbar minorant | minorant (u) | malpliedanto^{∗} | minorant(e) | Minorante (f ) multiplicity | multiplicitet (u) | obleco | multiplicité (f ) | Vielfachheit (f )

N

negative | negativ | negativa | strictement négatif, strictement négative (Bourbaki) | negativ neighborhood | omgivning (u) | ĉirkaŭaĵo | voisinage (m) | Umgebung (f ) noise | brus (n) | bruo | bruit (m) | Rauschen (n) nonnegative | icke-negativ | pozitiveda^{∗} | positif, positive (Bourbaki) | nicht-negativ nonpositive | icke-positiv | negativeda^{∗} | négatif, négative (Bourbaki) | nicht-positiv norm | norm (u) | normo | norme (f ) | Norm (f ) normal matrix | normal matris | normala matrico | matrice normale | normale Matrix numerator | täljare (u) | numeratoro, numeranto | numérateur (m) | Zähler (m)

O

odd | udda | nepara | impair(e) | ungerade one-to-one | injektiv | enjekcia | injectif, injective | eineindeutig, injektiv

onto (om avbildning) | på (vardagligt), surjektiv | sur-

jekcia | surjectif, surjective | auf (vardagligt), surjektiv open set | öppen mängd (u) | malfermita aro | ensemble (m) ouvert, ouvert (m) | offene Menge

(f )

P

partial derivative | partiell derivata | parta derivaĵo | dérivée partielle | partielle Ableitung

(f )

partial differential equation | partiell differentialekvation | parta diferenciala ekvacio | équation aux dérivées partielles | partielle Differentialgleichung (f ) partition of unity | partition (u) av ettan, sönderläggning (u) av ettan | dispartigo de unu | partition (f ) de l’unité | Teilung (f ) der Eins period | period (u) | periodo | période (f ) | Periode

(f )

phase angle | fasvinkel (u) | fazangulo | angle (m) de phase (f ) | Phasenwinkel (m) pointwise convergence | punktvis konvergens | popunkta konverĝo | convergence (f ) en chaque point (m) | punktweise konvergent polyhedron | polyeder (u) | pluredro | polyèdre (m) | Polyeder (n) polynomial | polynom (n) | polinomo, plurtermo | polynôme (m) | Polynom (n) positive | positiv | pozitiva | strictement positif, strictement positive (Bourbaki) | positiv positive definite form | positivt definit form (u) | pozitiva formo | | forme (f ) définie positive | positiv definite Form (f ) positive semidefinite form | positivt semidefinit form (u) | pozitiveda^{∗} formo | forme (f ) positive | positiv semidefinite Form (f ) power series | potensserie (u) | potencoserio | série entière | Potenzreihe (f ) primitive function translation

primitive function | primitiv funktion | malderivaĵo, primitiva funkcio | fonction (f ) primitive | Stammfunktion (f ) product (allmänt) | produkt (u) | produkto | produit

(m) | Produkt (n) product (i matematiken) | produkt (u) | produto | produit (m) | Produkt (n) proper cone | strikt kon (u) | protruda konuso | cône (m) saillant | spitzer Kegel (m)

Q

quotient | kvot (u) | kvociento | quotient (m) | Quotient (m)

R

radius | radie (u) | radiuso | rayon (m) | Radius (m) range | bildmängd (u) | bildaro | image (f ) | Wertebereich (m) rank | rang (u) | rango | rang (m) | Rang (m) ratio | förhållande (n) | proporcio, rilatumo | rapport (m), raison (f ) | Verhältnis (n) ray | stråle (u) | radio | rayon (m) | Strahl real | reell | reela | réel, réelle | reell region | område (n) | regiono | ouvert (m) connexe | Gebiet (n) relative interior | relativt inre (n) | relativa interno | intérieur (m) relatif | relatives Inneres (n) resistance | resistance | rezistanco | résistance (f ) | Widerstand (m) restriction | restriktion (u) | malvastigo, malvastigaĵo | restriction (f ) | Einschränkung (f ), Restriktion (f ) right angle | rät vinkel (u) | orto | angle (m) droit | rechter Winkel (m) row | rad (u) | horizontalo, linio | ligne (f ) | Zeile

(f )

row space of a matrix | en matris’ radrum (n) | horizontaleva^{∗} spaco, linia spaco de matrico | espace des lignes d’une matrice | Zeilenraum (m)

S

scaling function | skalningsfunktion (u) | skaliga funkcio segment | sträcka (u), segment (n) | streko, segmento | segment (m) | Strecke (f ), Segment (n) sequence | följd (u), svit (u) | vico | suite (f ) | Folge

(f )

series (pl. series) | serie (u) | serio | série (f ) | Reihe

(f )

sesquilinear | seskvilineär | seskvilineara | sesquilinéaire | sesquilinear set | mängd (u) | aro | ensemble (m) | Menge (f ) smooth function | glatt function (u) | glata funkcio | fonction (f ) lisse | glatte Funktion (f ) space | rum (n), rymd (u) | spaco | espace (m) | Raum (m) sparse matrix | gles matris (u) | maldensa matrico spline function | spline-funktion (u), rifunktion^{∗} | verga^{∗} funkcio | fonction (f ) spline | Spline-Funktion (f ) stable | stabil | stabila | stable | stabil subspace | delrum (n) | subspaco | sous-espace (m) | Unterraum (m) support | stöd (n) | subtenanto | support (m) | Träger (m) supporting function | stödfunktion (u) | apoga funkcio | fonction (f ) d’appui | Stützfunktion (f ) supremum | supremum (n) | supremo | borne supérieure | Supremum (n) surjective | surjektiv | surĵeta | surjectif, surjective synthesis | syntes | sintezo | synthèse (f ) | Synthese

(f )

T

target set | målmängd (u) | celaro | ensemble (m) d’arrivé | Zielmenge (f ) tempered distribution | tempererad distribution (u) | tempera distribucio | distribution (f ) tempérée | temperierte Distribution (f ) test function | testfunktion (u) | testa funkcio | fonction (f ) test | Testfunktion (f ) transform | transform (u) | transformaĵo | transformé(e) | Transformierte (f ) transformation | transformation (u) | transformo | transformation (f ) | Transformation (f ) translate (verb) | translatera (n) | translacii | translater | verschieben translate (subst.) | translat (n) | translaciaĵo | translaté(e) | verschobene Funktion, (Translat (n)) translation | translation (u) | translacio | translation (f ) | Verschiebung (f ), Translation (f ) transpose well-posed problem

transpose | transponat (n) | transponaĵo | transposé(e) | Transponierte (f ) transposition | transponering (u) | transpono | transposition (f ) | Transposition (f ) the triangle inequality | triangelolikheten | la triangula neegalaĵo | die Dreiecksungleichung

U

uniform convergence | likformig konvergens (u) | unuforma konverĝo | convergence (f ) uniforme | gleichmäßige Konvergenz (f ) union | union | kunigaĵo | réunion (f ) | Vereinigung

(f )

uniqueness | entydighet (u) | unikeco | unicité (f ) | Eindeutigkeit (f ) the unit ball | enhetsklotet (n) | la unueva^{∗} globo (bulo) | la boule unité | die Einheitskugel (f ) the unit sphere | enhetssfären (u) | la unueva^{∗} sfero | la sphère unité | die Einheitssphäre (f ) unstable | instabil | nestabila | instable upper limit | limes (n) superior | limesa supremo | limite supérieure | Limes superior (m)

V

variable | variabel (u) | variablo | variable (f ) | Variable (f ) vector space | vektorrum (n), lineärt rum | vektora spaco, lineara spaco | espace (m) vectoriel | Vektorraum (m), linearer Raum vertex (pl. vertices) (1) (i polygon, polyeder) | hörn | vertico | sommet (m) | Ecke (f ) vertex (2) (i graf) | nod (n) | vertico | sommet (m) | Knoten (m) vertex (3) (på kurva) | vertex (n), toppunkt (u) | verto | sommet (m) | Scheitelpunkt (m)

W

the wave equation | vågekvationen (u) | la onda ekvacio | l’équation (f ) des ondes | die Wellengleichung wavelet | wavelet (u), vågelement^{∗} (n), krusning^{∗}

(u) | ondeto | ondelette (f ) | Wavelet (n) well-posed problem | välställt problem (n) | bonstarigita problemo | problème (m) bien posé | sachgemäßes Problem, wohlgestelltes Problem (f ) = femininum

(m) = maskulinum

(n) = neutrum

(u) = utrum, realgenus

∗ = ej helt etablerat språkbruk; förslag Ø = kort uttryck saknas