Problemlösning och matematisk begreppsbildning för gymnasieskolan
, 5 poängPROBLEM SOLVING AND MATHEMATICAL CONCEPTS, 7.5 ECTS-credits
Kurskod: 1MA806
1 BESLUT OCH RIKTLINJER
Kursen ingår i Lärarprogrammet inom inriktningar i matematik avsedda för undervisning i gymnasiet. Den är delvis verksamhetsförlagd (3 poäng VFU). Kursen ges på halvfart.
Kursansvarig institution: Matematiska institutionen
2 SYFTE
Kursen har som övergripande syfte att ge kunskaper, färdigheter och attityder som är av värde för matematikundervisning i gymnasiet. Den studerande ska få goda ämnesteoretiska och didaktiska kunskaper om det stoff som ingår i gymnasiets matematikkurser. Dessutom ska ingå en fördjupning i matematik, som vidgar perspektivet och ger blivande lärare en beredskap att möta nya situationer och att tillägna sig ny kunskap.
Under kursen ska
– förståelse och överblick betonas framför rutinarbete
– stor vikt läggas vid språklig och logisk framställning
– problemlösningsförmågan med och utan räknehjälpmedel särskilt övas och utvecklas
– tillämpningar vara ett väsentligt inslag
– den matematiska analysens historiska utveckling belysas
– olika undervisningsformer i matematik exemplifieras och praktiseras
– ämnets möjligheter till upptäckarglädje och spänning samt även estetiska aspekter beaktas
3 INNEHÅLL OCH UPPLÄGGNING
Matematiska begrepp, satser och bevis i gymnasiets matematikkurser behandlas ämnesteoretiskt och didaktiskt.
Problemlösningsmetodik
Matematiska modeller
Användning av datorer vid problemlösning i matematik. Främst används kalkylprogram (Excel) och symbolhanterande program (Derive)
VFU-delen
Didaktisk undersökning av elevers förståelse av några centrala matematiska begrepp
Konstruktion och analys av matematiska uppgifter
Presentation inför klass eller elevgrupp av ett nytt matematiskt stoff, gärna av intresseväckande populärvetenskaplig karaktär
Problemlösning tillsammans med elever med användning av datorer med matematisk programvara (eller andra räknehjälpmedel)
Användning av dator för att skriva matematisk text med formler och grafiska figurer
Observationer av genusskillnader och sociala och etniska skillnader i undervisningssituationen och i läromedel
4 VERKSAMHETSFORMER
Undervisningen vid den institutionsförlagda delen av kursen sker i form av föreläsningar, lektioner, räkneövningar och datorlaborationer. Vid lektionerna förväntas studenterna delta aktivt med muntliga presentationer. Vid sidan av undervisningen ingår arbete med problemlösning som redovisas i form av inlämningsuppgifter.
VFU-delen
VFU-delen genomförs vid en gymnasieskola. Genom att ingå i ett arbetslag vid den aktuella skolan får studenten träning att samarbeta med andra lärare och delta i olika arbetsuppgifter som arbetslaget ansvarar för.
Studenten deltar i klassrumsarbete på olika sätt, t ex genom att auskultera, göra elevobservationer, handleda elevgrupper och hålla lektioner.
Studenten deltar i andra arbetsuppgifter med anknytning till matematikundervisning, t ex konstruktion och bedömning av prov.
5 FÖRKUNSKAPSKRAV
Kurserna Algebra MN1 5p, Analys MN1 10p och Matematik med datoranvändning L 5p eller motsvarande.
6 EXAMINATION OCH BETYGSSÄTTNING
På den institutionsförlagda delen av kursen görs examinationen i form av inlämningsuppgifter och en skriftlig tentamen. Även muntlig tentamen kan förekomma. På VFU-delen görs examinationen i form av en skriftlig rapport och eventuellt även en muntlig redovisning. Som betyg på kursen används något av uttrycken väl godkänd, godkänd eller underkänd.
För studerande som underkänts vid det skriftliga provet anordnas två extra provtillfällen varje läsår.
7 ÖVRIGA FÖRESKRIFTER
Kurslitteratur, se bilaga.