Matematikens rikedomar
Kungl. Vetenskapsakademiens nationalkommitté för matematik
anordnade en konferens om
Matematikens rikedomar
och deras betydelse i utbildning, teknik och samhälle
tisdagen den 5 maj 1998, klockan 9:30–17:00
Ett bidrag i den pågående debatten om de matematiska vetenskapernas
ställning
Matematiken har blivit ifrågasatt som skolämne. Den anses tråkig och
utsätts för den ständiga frågan: varför skall vi lära oss detta?
Samtidigt läggs betydande resurser ned på detta skolämne, som är ett
av de största. En effektivisering skulle ge en stor vinst till
samhället.
I en annan del av utbildningsspektret kan vi konstatera att det inte
tillkommer tillräckligt många nya doktorer i de matematiska ämnena;
alla som doktorerar är starkt efterfrågade som universitetslärare
eller i industrin. Det är uppenbart att svensk industri skulle kunna
anställa många fler doktorer i de matematiska vetenskaperna. Detta
påstående inkluderar inte bara numerisk analys och matematisk
statistik utan även – är det förvånande? – den renaste matematiken.
Kommittén vill verka för en helhetssyn på alla de matematiska
vetenskaperna och över alla utbildningsnivåer.
Syftet med konferensen är att klargöra de matematiska vetenskapernas
fundamentala betydelse i utforskandet av grundläggande mönster i
tanke, natur och samhällsliv och framförallt att visa hur de ovan
nämnda områdena hänger ihop och hur de förutsätter varandra. En mängd
intrikata samband finns, och om de inte upprätthålles blir helheten
lidande.
Matematiken är viktig –
- som fundament för tekniken. Hur skall vi göra? Hur skall
vi göra det effektivt, snabbt, billigt och säkert?
- i samhällsvetenskaperna, där allt mer förfinade
statistiska metoder behövs, speciellt i nationalekonomin, där
avancerad matematik används.
- som bas för förståelse i naturvetenskaperna. Matematiska
modeller av naturfenomen är den bästa vägen till förståelse och
förutsägelser.
- som självständig vetenskap. Sanning och skönhet är där de
högsta värdena.
- i utbildningen på alla nivåer. Där länkas allt detta
samman. Matematiken är både rolig och nyttig, och för varje ålder
måste detta framgå i en viss mix. Utbildningen måste uppmuntra varje
elev.
Inbjudna deltagare: Beslutsfattare inom
Utbildningsdepartementet, Högskoleverket, Skolverket,
utbildningsansvariga i Sveriges alla kommuner, journalister,
beslutsfattare inom Naturvetenskapliga forskningsrådet,
Teknikvetenskapliga forskningsrådet, Forskningsstiftelserna,
Wallenbergfonderna; lärare på skolor och universitet.
Program
- 09:30: Öppnande. Professor Erling Norrby,
Kungl. Vetenskapsakademiens ständige sekreterare
- 09:35: Sanning och skönhet är de högsta värdena.
Professor Christer Kiselman, Uppsala universitet och
Vetenskapsakademien
- 09:50: Seendets matematik. Professor Jan-Olof Eklundh, KTH
- 10:20: Matematiken bakom datorsimuleringar.
Professor Björn Engquist, KTH och Vetenskapsakademien
- 10:50: Paus
- 11:20: Systemteknikens matematik.
Professor Lennart Ljung, Linköpings universitet och Vetenskapsakademien
- 11:50: Sannolikhetsmodeller inom biomedicinen. Professor
Juni Palmgren, Stockholms universitet
- 12:20: Lunchpaus
- 14:00: Bevingad matematik. Docent Bengt Winzell, SAAB
- 14:30: Varför skall jag lära mig matematik? Professor Hans
Wallin, Umeå universitet och Vetenskapsakademien
- 15:00: Paus
- 15:30: Paneldebatt: Hur skall vi ta till vara och
utveckla matematikens rikedomar i utbildningen?
Inledare:
Biträdande statssekreterare Carl Lindberg, Utbildningsdepartementet
Kanslirådet Leif Davidsson, Utbildningsdepartementet
Avdelningschef Jan-Erik Ögren, Högskoleverket
Undervisningsrådet Barbro Wennerholm, Skolverket
Direktör Camilla Modéer, Industriförbundet
Universitetslektor Bengt Johansson, Göteborgs universitet
Föredragshållarna deltar också i paneldebatten.
Programmet finns på webben:
http://www.math.uu.se/~cok/rikedomar.html
Kontaktperson: Christer Kiselman, ordförande i Svenska
nationalkommittén för matematik.
Adress: Box 480, 751 06 Uppsala
Datoradress: cok@math.uu.se
Telefon: 018-4713216 (a); 018-300708 (b); 0708-870708 (m)
Fax: 018-4713201
De som anmälde sig finns på en lista. Den är tillgänglig både som DVI-fil och PostScriptfil. Om något blivit fel,
rapportera gärna till Christer.
Åter till Christer Kiselmans hemsida.
Åter till
Kungl. Vetenskapsakademien.
Senast ändrad 2000-09-25. Christer Kiselman,
kiselman@math.uu.se