Tänk dig följande undervisningsform. Man har grupper om 20-30 studenter. Undervisningspassen delas inte upp i föreläsningar och lektioner, man varvar i stället kortare föreläsningsmoment med gruppdiskussioner och räkneövningar.
Svaren på frågorna ovan var den största överraskningen i undersökningen. Vi trodde att en sådan undervisningsform är ett ganska stort steg ifrån de vanligaste formen idag, föreläsningar och lektioner. Det visade sig att de flesta lärare kände igen sig just i en sådan undervisningsform (Figur 17). De som hade inte provat var också positiva till att prova (Figur 18).
![]() Figur 17: Har du provat den beskrivna undervisningsformen? |
![]() Figur 18: Du har inte provat, men skulle vilja prova den beskrivna undervisningsformen. |
Inte nog med det, vi fick kommentarer som kan uppfattas nästan som sensationella. Nämligen, ``så såg hela undervisningen på civ. ing. programmen ut för 10 år sedan!'' På grund av dålig ekonomi och ett växande antal studenter ändrades det så småningom till de stora kurserna som är dominerande i dag.
Några kommentarer:
``Utmärkt undervisningsform som utövades på 80-talet. Kräver bättre ekonomi för utbildningen.''Några anmärkte att det var frivilligt för lärare att välja undervisningsformen i de mycket mindre grupperna än man har idag. En annan förekommande kommentar var att ``möjligen var momentet 'gruppdiskussioner' ej representerat'' på den tiden.``Det är kanske det bästa vi skulle kunna göra för att aktivera och lära våra studenter! Tyvärr tillåter ekonomin det inte.''
``Naturligtvis var den formen mycket bättre.''