<< Föregående avsnitt      Innehållsförteckning      Nästa avsnitt >>


2.1  Undervisningserfarenhet

2.1.1  Vilket ämne har du undervisat i på civilingenjörsprogrammen?

Vi började med ett par frågor för att se vad de svarande lärarna har undervisat på för kurser och i för övergripande former. Svarsalternativen var ingen exakt lista med kursnamn, utan lite mer övergripande ämnen, nämligen algebra, analys, komplex analys, matematisk statistik, ordinära differentialekvationer, transformmetoder/fourieranalys och ''övrigt''. Två av svaren under ''övrigt'' var funktionalanalys, som fick en egen stapel i diagrammet i Figur 1. De andra svaren som gavs under ''övrigt'' var partiella differentialekvationer respektive vetenskapshistoria.

Vi ser att antalet kryss i Figur 1 är betydligt fler än antalet svarande, i snitt har varje lärare undervisat inom tre ämnesområden. Ett undantag är de som kryssat för ''matematisk statistik''. Dessa har i de flesta fall inte undervisat i något annat ämne. Detta avspeglar situationen på institutionen. Matematisk statistik är en egen avdelning, medan alla de övriga områdena hör till avdelningen för matematik.


Figur 1: Kursfördelningen för lärare som svarade på enkäten.

2.1.2  I vilka former har du undervisat?

På större kurser på matematikum är det vanliga att det ges föreläsningar för hela studentgruppen, och lektioner i mindre grupper om cirka 30 studenter. På vissa kurser förekommer även datorlaborationer. Av Figur 2 framgår att alla som svarade har erfarenhet av både föreläsningar och lektioner, men endast tre av dem har haft datorlaborationer. En har haft seminarier.


Figur 2: Undervisningsformer som används.