Vi började med ett par frågor för att se vad de svarande lärarna har undervisat på för kurser och i för övergripande former. Svarsalternativen var ingen exakt lista med kursnamn, utan lite mer övergripande ämnen, nämligen algebra, analys, komplex analys, matematisk statistik, ordinära differentialekvationer, transformmetoder/fourieranalys och ''övrigt''. Två av svaren under ''övrigt'' var funktionalanalys, som fick en egen stapel i diagrammet i Figur 1. De andra svaren som gavs under ''övrigt'' var partiella differentialekvationer respektive vetenskapshistoria.
Vi ser att antalet kryss i Figur 1 är betydligt fler än antalet svarande, i snitt har varje lärare undervisat inom tre ämnesområden. Ett undantag är de som kryssat för ''matematisk statistik''. Dessa har i de flesta fall inte undervisat i något annat ämne. Detta avspeglar situationen på institutionen. Matematisk statistik är en egen avdelning, medan alla de övriga områdena hör till avdelningen för matematik.
På större kurser på matematikum är det vanliga att det ges föreläsningar för hela studentgruppen, och lektioner i mindre grupper om cirka 30 studenter. På vissa kurser förekommer även datorlaborationer. Av Figur 2 framgår att alla som svarade har erfarenhet av både föreläsningar och lektioner, men endast tre av dem har haft datorlaborationer. En har haft seminarier.